منتديات ولد البحرين

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

حياكم الله في منتديات ولد البحرين يشرفنا ويسعدنا انضمامكم معنا

تَمَ الانتقآلَ آالىَ منتدىَ آخـرِ >>   http://www.smy1.p2h.info/vb/   <<

لماذ أنا محجبة؟

محرقاوية كيوت
    محرقاوية كيوت
    مديره المنتــدى
    مديره المنتــدى

البلد : البحرين
    مـزاجــي : لماذ أنا محجبة؟ 8810
    mms

الورقة الشخصية
    نشاط العضو: 1
    ترشيحات العضو: 1

منقول لماذ أنا محجبة؟

مُساهمة من طرف محرقاوية كيوت الإثنين يناير 11, 2010 11:30 pm

" أنا محجبة ليه ؟ "

أنا محجبة - بعد إيماني بأمر ربنا إن الحجاب فرض على كل مسلمة - علشان الأسباب التالية
    :

1 -
    عشان انا حرة … مو من حق احد يشوف مني اللي ما ابغاه يشوفو إلا بإرادتي … ومن حقي اختار مين اللي يشوف مني أجمل ما عندي .. واللي يشوف دا ويكون حقو وحلالو بلالو عن طيب خاطر.. لازم هوا كمان يديني مشاعرو واللي باقي من عمرو عن طيب خاطر

2 -
    عشان أنا غالية .. ماينفع أقلل من قيمة نفسي واخليها عرضة لكل العيون .. ويسير خروجي وانا كاشفه ضوء أخضر لكل من هب ودب يسرق مني ولو نظرة لأي جزء مومتغطي مني .. حتى لو ما كان دا قصدي … بس ما حقدر امنعو… (كامل اعتذاري لغيرالمحجبات.. ولكن ده اللي حيوصل منك لضعيفي النفوس حتى لو ماكان دا قصدك.. ودا الليعشانو ربنا فرض الحجاب . عشان مايطمع اللي في قلبو مرض) … مع الأخذ في الاعتبار انوكل من هب ودب دا” مو بس الشباب اللي بيعاكسو البنات في الشارع .. دا يتضمن حتىالزبّال الله يكرمنا ويكرمو .. كل دول من الممكن انهم يشوفوكي … لا وكمان يمكنمااتعجبيهم ويدوروا وشهم

3 -
    عشان أنا باحترم نفسي .. وشايفة نفسي كبيرة وليها قدرها .. وماينفعأنزل سوق المنافسة في الأنوثة عشان أفوز في الآخر بنظرة شهوانية أو كلمة غزل رخيصةأو عرض صحوبية

4 -
    عشان انا جمالي مو خارجي وبس.. ومن حقي ان اللي ييجي يتزوجني .. واللي حعطيه الباقي من عمري .. وكل مشاعري .. وحقاسمو أحلامي وأفكاري .. وحخلف منواولادي .. .. مايختارني على مقاييس شكليه وبس .. أو يكون هوا دا العامل الأساسي فياختياره ليا … عشان كده مو ضروري يشوفني في كامل زينتي وجمالي قبل ما يتزوجني . . الأهم انه يحب روحي ويعجب بشخصيتي .. ويرتاح معايا نفسياً.. ( في بنات بتأجل الحجابلحد ما تتزوج.. على أساس انها تكون شبكت واحد وضمنتو .. مع إنو مافي حاجه مضمونه فيالزمن دا .. واللي اختارها عشان جمالها .. ممكن بالرااااحه يتزوج عليها وحده أجملمنها.. لأنو أكيد في الأجمل منها يعني) "دا طبعا مو عندنا في الدول التانيه بس ممكنيكون موجود بس ماقد شفت الله اعلم "..

5 -
    عشان أنا بخاف على أخويا في الله اللي بيشوفني في الشغل أو في المواصلاتأو في الشارع .. ويمكن يكون يبغى يتقرب من ربنا .. وبيجاهد نفسو عشان يغض بصرو.. فما ارضى لنفسي اني اكون سبب في اني افتنو..
    ((دا اكتر شي عجبني بصراحهلان في كتير من البنات يقولو مساله الحجاب حريه شخصيه بس دي النقطه وضحت انو حريتكالشخصيه مفروضا ماتتعدى حريات الاخرين ))

6 -
    علشان أنا بشيل هم أخويا في الله اللي نفسو يتزوج ومو قادر لضعفإمكانياتو الماديه .. فمو ضروري يعني ازود عليه همومو… وأخآآيلو في الرايحةوالجاية ..

7 -
    دا غيرحاجه مهمه كمان … الكفن تبع النساء.. فيه حجاب .. فاللي محا تلبسو وهي حيه بإرادتهاطاعه الله.. حتلبسو كدا كدا وهي رايحه لقبرها.. وطالما ربنا بيقول اننا نتستر حتىواحنا رايحين قبورنا وخلاص انتهى التكليف … ومحد حيشوفنا تاني ولا احد حيطمع فينا .. يعني مالها معنى اننا نمشي كاشفيين لكل العيون واحنا أحياء نرزق.. يسير الأولىاني اطيع ربنا بإرادتي وأقابلو وهو راضي عني واخد أجري كامل.. ولاّ اني ماالبسو غيروانا جثه واقابل ربنا وهو غضبان عليا؟والأسباب اللي فوق دي .. هيا اللي فهمتني ليه ربنا فرض علينا الحجاب.. موتعسير ولا تضييق .. الحجاب فعلا عزة وكرامة.. مايعرفها غير اللي داق طعمالستر..
    ربنا يهدينا ويهدي بناتالمسلمين

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين مايو 20, 2024 3:57 am